Zorgzame aanraking

Welzijn. Een woord wat je steeds vaker hoort. Je goed voelen, gezond zijn, energie hebben,… we willen het allemaal. Dat we hiervoor gezond(er) eten en meer bewegen lijkt vanzelfsprekend,  maar daar stopt het niet.

Waar ieder van ons ook nood aan heeft is aandacht. Op verschillende vlakken: ook lichamelijk. Seks, hoor ik je denken? Ja dat kan. Maar vooral zorgzame aanraking: een schouderklopje, iemands handen vasthouden, een knuffel.
Niet alleen vermindert aanraking stress waardoor best wat ziekmakende factoren zoals hoge bloeddruk verbeteren, er worden door aanraking ook gelukshormonen geproduceerd: oxytocine en endorfine.

Oxytocine wordt oa aangemaakt als een baby drinkt bij de moeder, waardoor de melkproductie sterker wordt. Dat gevoel van geborgenheid en veiligheid wordt bij iedereen gestimuleerd door de productie van dit gelukshormoon. Endorfine zorgt voor gelijkaardige processen: het is een antistresshormoon, natuurlijk antidepressivum en angstremmer.

Aanraken zorgt er dus voor dat je je beter, gelukkiger voelt. Je veilig voelen, ervaren dat je ergens bij hoort, is fundamenteel voor een gezond en gelukkig mens.

Let wel: Een snelle kus of lichte aanraking zijn niet voldoende: liefdevolle knuffels, ondersteunend iemands hand vastpakken, troostend de haren strelen,.. alle vormen zijn mogelijk, zolang de intentie oprecht en liefdevol is: vanuit echte verbinding of pure spontaniteit: zoals een kind.

Fysiek contact een beetje buiten je comfort zone? Misschien kan je het vanaf nu anders aanpakken? Respectvol en betrokken voor elkaar en jezelf bijdragen aan geluk en gezondheid met een eenvoudig gebaar. Ik wens het je toe;

Dikke knuffel!

Tatiana Demesmaeker