Opruimen werkt!

Opruimen werkt!

Een opgeruimd huis is een opgeruimde geest! Netheid en orde brengt rust. Opruimen brengt positieve energie.

Het klinkt goed, maar hoe begin je er aan? Of beter nog, hoe breng je opruimen tot een goed eind. En als dan alles is opgeruimd: hoe hou je het netjes?  

Begin met je af te vragen hoe je zou willen dat je huis er uitziet en vooral waarom je dat wil? Beeld je in dat je huis er helemaal uitziet zodat je droomt, wat zou er dan in je leven veranderen? Wat zou dat met jou doen? Je dagelijkse routine, je leven, je gedachten, je relatie… Het is belangrijk te weten wat je wil bereiken want dat zal je motiveren om door te zetten.

Plan goed in wanneer je gaat opruimen en wat. Zorg voor voldoende tijd en hou iedereen uit je buurt die niet mee aan de slag gaat. Het is niet de bedoeling spullen van anderen weg te doen zonder hun inspraak. Maar als je dozen vol spullen hebt klaargezet om weg te doen, helpt het niet als je man of moeder er opnieuw van alles uithaalt. Denk ook aan de praktische voorbereiding: dozen, zakken, openingsuren van het containerpark of het adres van de dichtstbijzijnde kringloopwinkel. Voorzie in je planning voldoende tijd om te sorteren, weg te bergen én de resterende spullen weg te brengen. Hou je aan je planning en laat je niet verleiden om nog snel die kast mee op te ruimen of dat fotoalbum even door te nemen. Hou je van muziek, zorg dan voor een playlist met je favoriete muziek.

Vooraleer je kan opruimen, dien je te sorteren en dus spullen weg te doen. Laat dát nu niet zo eenvoudig zijn. Begin daarom met de spullen die het minst waarde voor je hebben en waar je dus makkelijkst over kan beslissen: kleding, serviesgoed, keukengerei,.. Hoe meer ervaring je krijgt in het opruimen, hoe makkelijker het wordt. Boeken, foto’s, souvenirs,.. zijn vaak emotioneel beladen en pak je best laatst aan.

Als je dezelfde spullen op verschillende locaties bewaard is het een goed idee om alles in één ruimte te verzamelen. Zo kan je overzien wat je allemaal hebt en een gepaste keuze maken. Zijn er dingen die ontbreken, maak dan meteen een boodschappenlijstje. Zo vertrek je voorbereid op je volgende shoppingdag.

Kies wat je wil houden: wat je écht nodig hebt, waar je blij van wordt, wat bij jou past, wat je geregeld gebruikt. De rest verdeel je tussen weggooien en weggeven. Er is dus geen categorie: dat zal nog wel es van pas komen. Hoe minder je overhoudt, hoe minder werk je hebt met opbergen en later met netjes houden.
Hou je gedroomde doel voor ogen!

Om op te bergen zijn er tal van mogelijkheden: dividers voor laden, doorzichtige goed sluitende dozen voor de kelder, vrolijk getinte boxen voor de kinderkamer en koffertjes met indelingen voor het knutselgerief. Kies wat best bij jou en je levensstijl past en hou rekening met volgende tips. Doorzichtige dozen zijn praktisch om snel iets terug te vinden, op gesloten dozen kan je labels plakken. Zorg dat dozen niet te hoog of met te veel op elkaar zijn gestapeld zodat je er makkelijk iets kan uithalen of terug in leggen. Bakjes en mandjes doen het goed in de badkamer. In een lade kan een doos handig zijn om kleinere spullen bij elkaar te houden.
Spaar jezelf extra werk door seizoenskleding niet te wisselen, maar voorzie een praktische plaats die het ganse jaar door werkt. Seizoensgebonden spullen zoals kerst- of skigerief berg je gegroepeerd, zodat je meteen alles bij elkaar terugvindt.

Eens opgeruimd hou je alles netjes door wat je gebruikt, na gebruik altijd terug op de gekozen plaats op te bergen. Zo hoef je na je grote opruimbeurt nooit meer op te ruimen! En je huisgenoten? Als ze zien hoe goed dit voor jou werkt, volgen ze meestal je voorbeeld.

Geniet van elk opruimmoment, want het is een stap dichter naar je beoogde doel. Succes!
Tatiana Demesmaeker