Mediteer je mee?

Mediteren is niet moeilijk. Iedereen kan het leren.

Vaak denken we bij mediteren aan ingewikkelde zithoudingen en totale leegte in ons hoofd. Dat kan natuurlijk, maar het kan ook anders. Eenvoudiger.

Begin met een geschikt moment te kiezen in de dag. 5 tot 15 minuten waarop je elke dag met mediteren kan bezig zijn. Het is makkelijker een nieuwe gewoonte aan te leren als je het telkens op hetzelfde moment van de dag doet. Hou er rekening mee dat je in het weekend soms een andere leefwijze hebt.

Zorg dat je niet gestoord kan worden: gsm, medebewoners, deurbel,… en zoek een plek uit waar jij je lekker voelt.

Kies zelf of je gaat zitten – liefst met een rechte rug en je voeten plat op de grond  of gaat liggen. Donker of licht. Binnen of buiten.

Eerst neem je met open ogen de tijd om een paar keer diep in en uit te ademen. In door je neus, uit door je mond. Drie tot vijf keer. Je laat je focus verzwakken en neemt je omgeving waar, zonder erop te reageren. Bij de laatste uitademing sluit je langzaam je ogen. En keer je terug naar je normale ademhaling.

Voel nu hoe je lichaam drukt tegen de ondergrond, de zwaarte van je ledematen. Scan je lichaam van top tot teen en ervaar hoe het met je lichaam gesteld is. Enkel gewaarworden. Niets meer of minder.

Ga je dan richten op je ademhaling: in … en uit. Adem op je eigen manier, op je eigen tempo. Laat elke gedachte die in je opkomt rustig ontstaan, ga er niet op in. Keer telkens terug naar je ademhaling: in … en uit. Het kan helpen om te tellen: in 1, uit 2, in 3… tot 10 en dan opnieuw.
Elke gedachte ben je dankbaar maar laat je passeren. Telkens opnieuw zachtjes je aandacht terugbrengen naar je ademhaling.

Misschien heb je een klokje gezet. Als het tijd is ga je terug naar de gewaarwording van je lichaam. Open dan langzaam je ogen. Neem even de tijd om vast te stellen hoe het met je gaat.

Als je deze handelingen dagelijks herhaalt, wordt het steeds makkelijker om je gedachten los te laten. Om de natuurlijke rust in je hoofd toe te laten. En dat heeft de meest schitterende impact om je levenskwaliteit.

Succes!
Tatiana Demesmaeker