Februari detox maand

Elke dag krijgt ons lichaam veel afvalstoffen te verwerken, afkomstig uit onze voeding (transvetten, geraffineerde suikers,..) en onze omgeving. Mogelijk deden de eindejaarsfeesten daar nog een schepje bovenop.
Een uitgelezen moment dus om ons lichaam te ondersteunen met een milde zuivering.

  • Zuinig zijn op alcohol en cafeïne, suiker en witte koolhydraten
  • Zet vooral (groene) groenten op je menu, liefst een groot deel ervan rauw
  • Eet voldoende fruit (niet te veel)
  • Probeer es wat anders: zeewier, algen, groene smoothies,…
  • Begin je dag met een groot glas lauw water met vers geperst citroensap en blijf de hele dag water drinken
  • Probeer niet te vaak te eten, 2-3 keer per dag is eigenlijk voldoende. Lukt dat niet neem, dan een stukje fruit of een handvol noten of zaden als tussendoortje
  • Ideale maaltijden zijn een lekkere koolsoep of zelf gemaakte groetensla, magere kip, quinoa,…

Als starter alvast een lekker receptje voor een groene smoothie: 1 komkommer, 100 gram kervel , 4 takjes peterselie, 2 stengels selder, (eventueel een appel), een beetje water indien gewenst. De ingrediënten één voor één toevoegen en rustig blenden.  Smakelijk!

Geniet van elk moment!  
Tatiana Demesmaeker